Recruiter markeťákem?

Někteří z vás si možná pamatují, že jsem před časem sdílela grafiku „15 Qualities a Great Recruiter Must Have“. Napadlo vás, proč jsme tam zahrnula i „marketing“? 

Dnešní doba je pro marketingovou komunikaci jak stvořená. Reklamu, ať už na cokoli, máme všude kolem sebe. A to doslova. V tramvaji, na naší nejoblíbenější sociální síti Facebook, na webech, v novinách, časopisech i knihách, ve filmech i seriálech, na tričkách, podél silnic, v sms zprávách od pořadatelů, když dojdeme na koncert, v e-mailovém newsletteru,… Prostě všude. Marketéři využili snad už na všech míst a kanálů, kudy nám reklamní sdělení mohou podstrčit. Jedno se jim musí nechat – jejich práce je úžasně kreativní, takže barvy, neotřelé fonty, vtipné, ale i kontroverzní slogany, které si pamatujete i za měsíc, videa, to vše je součástí důmyslného řetězce, který by měl vést k jedinému – ke konverzi. Ať už to pro daný segment znamená cokoli.

U recruiterů a headhunterů se za konverzi považuje to, že kandidát podepíše smlouvus firmou a nastoupí. Pak je to win-win. Je to ale dlouhá cesta, která vede i přes marketingové bojové pole.

Proč považuji marketingovou komunikaci za tak důležitou? Recruiter se musí prodat. Jak v úvodním oslovení, tak poté musí bezpodmínečně prodat i svého klienta, svoji firmu a to natolik efektivně, aby se odlišil, zaujal. Nesmí být také lehce zapomenut a kandidátovi poskytnout skvělou CX. Jádro pudla tkví v tom, jak zaujmout ve změti barevných, blikajících reklam, bannerů, billboardů a tisíců podobných pracovních inzerátů, nabídek, projektů,…?

Sepsala jsem ty nejpalčivější body, co mě osobně poslední dobou pálí:

1. Otřepané fráze musí pryč!

Floskule „Nabízíme zajímavou práci v mladém kolektivu v dynamicky rostoucí mezinárodní společnosti.“ do popisu pozice nepatří už tak 3 roky. Pište konkrétněvtipně upřímně (každá lež nakonec vyjde na povrch a pravděpodobně Vás/firmu poškodí):

„Pokud hledáte klidnou monotónní práci, tu u nás na pozici Project managera nehledejte! Potřebujeme někoho, o kom kamarádi říkají, že je „tryskomyš“ a zároveň multitasking pro něj není sprosté slovo.“

2. Netvrďte, dokažte!

Křičíte z reklamních firemních materiálů, jak se u vás skvěle pracuje? Dobře, takže prosím důkaz místo slibů! Fotky na Facebookové stránce z každodenního života ve firmě, autentické reference zaměstnanců ideálně i s fotkamivideo z remote office jsou skvělý (a nutný) začátek!

 

3. Výjimečnost si nenechávejte pro sebe!

Chystáte se (resp. firma) k podpisu kontraktu desetiletí? To je výborné! Tak to kandidátům jednoduše řekněte = prodejte nadcházející (unikátní, výjimečný, inovativní, pokrokový, futuristický, multidisciplinární,…) projekt. Nikdo jiný to za Vás neudělá.

Mlčenlivost a obchodní tajemství můžete jednoduše ošetřit podepsáním NDA.

4. Zázemí a vizualizace

Pokud jste start-up a máte za sebou silného investora, zázemí, řekněte to. Jsou lidé, kteří jsou skeptičtí nebo se více orientují na čísla. A ruku na srdce – kolik start-upů je v černých číslech pár měsíců po vzniku? Je skvělé vědět, že je o co/o koho se opřít. Teď i v budoucnu.

Mějte připravené odkazy na web, videa, ale i loga zákazníků, distribuční sítě, apod. = vizualizujte. Do jisté míry to souvisí samozřejmě s bodem 2 výše.

5. Připomínejte se

U marketérů je remarketing velmi mocným nástrojem, který má vysoký konverzní poměr, takže jej zaveďte do své dennodenní praxe i Vy. Když je kandidát nerozhodný, nenechte ho ve fázi „Tak se mi ozvěte, kdyby Vás to zajímalo“.

Připomenout se můžete několika způsoby. Hezké je např.:

  • poslat mu odkaz na Facebook stránku společnosti (ať se podívá na svoje budoucí kolegy, vysmátého šéfa nebo pěknou asistentku),
  • reference od Vašich zákazníků (ať se ujistí, že jde do dobře rozjetého vlaku),
  • síť firem, se kterými spolupracujete (ať ví, že je na čem stavět) a další. Každý slyší na něco jiného.

 

 

6. Personalizujte a ukažte, že víte

To jste asi čekali, že? Jasně, že je lepší napsat: „Dobrý den, Filipe“ než jen prosté „Hello“. Projevte důvěru, že je vhodný kandidát, protože:

  • nyní zastává podobnou pozici,
  • disponuje potřebnými zkušenostmi, …

Nezajděte ale až příliš do detailu – hledání fotek na soukromém Facebook profilu, abyste odhalili jeho zájmy a bavili se o nich, je už přes čáru.

Reklama v poslední době je také personalizovaná a funguje skvěle. Jen musíte vědět, jaká je cílovka (znáte svoji “Sample Sally” = personu?). Přeci jen i Vy se raději budete koukat na nabídku novinek od Michael Kors/Jaguar/Apple/Avon (doplňte dle libosti) než na zahradní hadice.

Fakta na závěr:

Průměrný uživatel Facebooku za den „scroluje“ kolem 90 metrů (!) nových příspěvků, 70 % uživatelů si otevře Facebook „on the go“ (= v pohybu, třeba v MHD), abyste zaujali máte průměrně 4 sekundy.

Z toho si jednoduše můžeme udělat obrázek o tom, jak jsou nyní lidé naučeni vnímat = mraky obsahu za krátký časový úsek s nevalnou mírou zapamatování i. Takže ještě takový malý bod 7 – rychlost je zásadní. Nečekejte 2 týdny s pozváním na osobní setkání; finální nabídku dávejte v co nejkratším možném čase po posledním kole a prosím, nedělejte výběrový proces na 6 kol.

HR a marketing k sobě prostě patří.

Kontakt

HR builders s. r. o.

Cyrilská 7, 602 00 Brno 
(Impact Hub Brno – mapa)

IČO: 06399924
DIČ: 06399924

© 2019 HR buidlers.cz